Copyright © 2022 Allthegoodies.com
Strategisk analyse
Bruk av den strategiske plattformen
OPPMERKSOMHET
Med oppmerksomhet mener vi å få oversikt over de aktuelle muligheter og utfordringer
virksomheten står overfor, utnytte hva man er gode på og forbedre der man er dårlig.
Det går på å sette seg inn i resultatene fra SWOT analysen.
SELEKSJON
Vi har i utgangspunktet tidligere rangert de ulike delene av SWOT analysen, med de
antatt sterkeste sidene i en prioritert rekkefølge, samme for de svake, de største
mulighetene og de største truslene. Her går vi gjennom denne rangeringen i lys av de
andre elementene i den Strategiske Plattformen (se figuren under). I lys av
virksomhetens oppdrag, visjon og forretningside, dens verdier og kjerne, kritiske
suksessfaktorer, hovedstrategi og mål, er den rekkefølgen som tidligere antatt riktig. Er
det noe som haster og er mer viktig en andre. Her velger vi ut det som er de viktigste for
virksomheten nå.
TOLKNING
Hvordan skal vi tolke de ulike signalene, hvordan vil de utvalgte, viktigste truslene slå
mot virksomheten, hvordan ser markedet ut i forhold til de identifiserte mulighetene, er
det noe som er bedre å gjøre enn andre ting, er det noen nye produkter som det er
riktig å satse på nå, kan vi videreutvikle de sterkeste sidene våre til nye produkter og
tjenester. Hvordan kan de svakeste sidene påvirke virksomheten og hvordan vil de slå
ut. Igjen må tolkningen ta hensyn til de andre elementene i den strategiske plattformen.
BESLUTNINGER
På grunnlag av tolkningen, må det tas beslutninger (av de som kan ta disse). Hva
bestemmer virksomheten seg for å gjøre. I små virksomheter er det ofte de samme som
jobber med strategien, i større virksomheter legges arbeidet frem for ledelsen ut over de
som har arbeidet med analysen. Hva skal det arbeides videre med, hva skal man
avvente
TILTAK
Hvordan skal virksomheten helt konkret gjennomføre de beslutninger som er tatt.
Hvordan skal disse omformes til konkrete handlingsplaner, tidsplaner, rekkefølger osv.
DEN STRATEGISKE ANALYSEN
Med disse stegene på plass, kobler vi modellen over sammen med det strategiske
programmet og illustrerer hlelheten i hele prosessen. Vi kobler sammenhengene
mellom Oppmerksomhet, Seleksjon, Tolkning, Beslutninger og Tiltak med den
Strategiske plattformen til følgende figur:
STRATEGISK
ANALYSE
(SW)
Interne omgivelser undersøkes
mht styrker og svakheter
(OT)
Eksterne omgivelser undersøkes
mht muligheter og trusler
Strategiske tiltak
og implementering
Oppmerksomhet,
Seleksjon,
Tolkning
Beslutninger
=> Tiltak
Her benytter vi oss av alle delene av den strategiske planen til å gjennomføre en analyse.
Denne bygger mye på den interne og den eksterne analysen, men henter også det som
er klarlagt med hensyn til selskapets oppdrag, visjon, forretningside, kjerne, verdier,
kritiske suksessfaktorer, valgt hovedstrategi og virksomhetens mål. Selve den strategiske
analysen går ut på: Oppmerksomhet, Seleksjon, Tolkning , Beslutninger, Tiltak. Vi henter
frem og viser det i modellen fra tidligere, først i den enkle, gjenkjenbare versjonen:
I tillegg til å gi et oversiktlig bilde av den strategiske analysen, viser figuren et annet viktig
element i en virksomhets strategiprosess - den er kontinuerlig. Etter at en strategisk
analyse er gjennomført, iverksettes strategiske tiltak, dvs den vedtatte strategien
implementeres i alle ledd av virksomheten. Så gjennomfører man senere en ny Intern og
Ekstern Analyse for å se om de gjennomførte endringene har virket og med basis i dette
en ny Strategisk Analyse. Så er man igang igjen med enda en ny runde ...
Samtidig må det understrekes at ingen av elementene i den strategiske plattformen er
hugget i stein. Det kan komme endringer som fører til at selve plattformen må justeres.
Kjernen, verdiene, hovedstrategien, målene - til og med visjonen og forretningsideen kan
endres. Etter en “runde” med strategisk analyse, må den strategiske plattformen
gjennomgås på nytt, der man er åpen for justeringer og endringer, før man pånytt kjører
en strategisk analyse.
Vellykkede virsomheter kjennetegnes ofte av at de orker å gjennomføre denne
prosessen kontinuerlig.
STRATEGISK
ANALYSE
(SW)
Interne omgivelser undersøkes
mht styrker og svakheter
(OT)
Eksterne omgivelser undersøkes
mht muligheter og trusler
Strategiske tiltak
og implementering
Oppmerksomhet,
Seleksjon,
Tolkning
Beslutninger
=> Tiltak
OPPDRAG
VISJON
FORRETNINGSIDE
VIRKSOMHETENS
KJERNE
VIRKSOMHETENS
VERDIGRUNNLAG
VIRKSOMHETENS
FORRETNINGS-
STRATEGI
KRITISKE
SUKSESSFAKTORER
OVERORDNEDE
OG OPERATIVE
MÅL
Strategiske tiltak
og implementering
Tiltakene må væe i
tråd med egne
verdier
Fokus på
virksomhetens kjerne
mht markeder,
produkter, kompetanse
må opprettholdes
Tiltakene må være i
tråd med oppdraget,
visjonen og forr.
ideen
Tiltakene må være steg
på veien for å oppnå de
viktigste operative
målene og dermed de
overordnede målene
Tiltakene må være i
tråd med den valgte
hovedstrategien for
virksomheten
Bidrar tiltakene til
mindre risiko innen
de kritiske
suksessfaktorene for
virksomheten